Om første skoledag og ulv som vil være sau.

skoledagMedia – både sosiale og mer informative – har i dag flommet over av Den Første Skoledagen. Småtrollene gleder seg mye og gruer seg litt, men foreldrene er bare positive, med litt mild oppgitthet over hvor fort tiden går. Da er det ikke mer enn rett og rimelig at jeg skal være negativ!  Sjøl om jeg i følge bildet på min første skoledag så rimelig fornøyd  ut – når den var over.

For dette er slett ikke bare positivt! For det første må vi se hva 10 årig skole er. Det er en helt nødvendig institusjon og grunnskolen er ryggraden i velferdssamfunnet, men den er også noe mer. Den er nesten grenseløst ineffektiv og er i sine læreplaner konstruert for å bruke opp tid! Vi må nemlig ikke bare lære den oppvoksende slekt å lese, skrive, regne og orientere seg sosialt – vi må oppbevare dem!
I barnehagen er dette greit – der er oppbevaringen med i grunntanken. Noen må som regel passe barna mens foreldrene jobber. En kan diskutere lengden og innholdet her også, men da blir jeg drept av enkelte kvinnfolk, og jeg vil jo ikke sende barna deres på barnehjem – alene i verden som de da blir, siden far allerede som regel er ute av bildet.

Men så begynner Skolen! Stortinget vedtok uten for mye styr skolestart for seksåringer. Pure galskapen! Disse tassene som knapt snakker reint og kan gå støtt – har ingenting i skolen å gjøre! Men de er der så ikke det heller skal jeg bry meg så mye med. Summen er likevel at vi har 10 årig grunnskole i Norge.

Normen har vært at jo lengre utdanning en har jo flinkere blir en. Dette er selvfølgelig en av de mange løgner som serveres om og i skoleverket. Det er hva du faktisk lærer som er det avgjørende – ikke hvor lang tid du er i en læreinstitusjon.
Men fordi ingen kan si at vi tillater sommel og regelrett sløsing med barn og unges tid. Men saken er at med rette verktøyet og teknikkene kunne det pensumet skolen i dag har videreformidles på en brøkdel av tiden. Skolestart kunne utsettes iallefall to år og avsluttes et par år før. Problemet er at hvor skulle da barna og de unge gjøre av seg?
Siden det ikke er noe alternativ, så tillater vi at det kastes bort så mye tid. Jeg kritiserer på ingen måte dagens lærerstand – de er fast i systemet like mye som elevene, siden det forventes at en fyller skoledagen etter den hver tids gjeldende norm – og svært få vil velte båten de sitter i.

Resultatet er en svært langsom forandring om den i det hele tatt kommer. Og de aller fleste formes innenfor samme form. Jeg har tidligere kritisert dette at alle fortelles at med rett utdanning kan en nærmest bli hva en vil. Dette er selvfølgelig tull! Du blir ingen god leder, selger, bilmekaniker, snekker eller lærer om du ikke har talent for det! Uten talent kan du bli alt fra middelmådig til katastrofal, men god blir du aldri!

Og her kommer andre verktøy inn. I dag skal hver elev ha individuell læreplan. Glimrende ide! (Sjøl om jeg sympatiserer med de lærerne som må bruke tid på dette) Problemet er at det er totalt bortkasta når læreplanen går ut på hvordan hver enkelt elev skal lære det samme! Jada, grunnferdighetene må alle ha – den er grei! Men når en først er der så sitter en via individuell tilpasning med en gyllen mulighet for å styre, inspirere eller argumentere den da mottakelige ungdommen inn på en vei der det er store muligheter for å lykkes. Både økonomisk og langt viktigere – ha noe en trives med! Men isteden strammer en altså grepet fra første skoledag for at alle skal ha samme mulighet til alt!

Ellers i naturen så er ikke du ikke en ulv om du har ull og sier bææ! Men i norsk skole så kan du ha rovdyrtenner, ulvepels og hyle mot månen og bli fortalt at selvfølgelig kan du bli verdens beste sau bare du tar rett utdanning!

%d bloggere liker dette: