Om indiansk tortur og hva alle burde vite.

Om løgnaktige læreplaner, offentlig løgn, byråkrater, sadistiske kiowakvinner og hva vi alle tillater.

Allerede når vi begynner på skolen så begynner vi systematisk og bli fortalt usannheter. Det begynner forholdsvis troverdig. 2+2 ER faktisk det det blir sagt å være. At bokstavene kan forme ordene ”Ola les” og ”Eli ler” stemmer også bra.

Men om du skulle mellom disse to sannhetene – i friminuttet – ryke opp i en krangel som ender med slåssing, så vil en forhåpentligvis vennlig, men bestemt lærer – eller tilsvarende myndighetsperson – ta med seg deg og ”fienden” og forklare dere at vold – det løser ingen problemer. Så må dere ta hverandre pent i hånda og love å være venner.(Skal komme tilbake til hvorfor dette er ikke heeeelt i tråd med virkeligheten)

Barneskolen er altså ikke det verste. Men så kommer ungdomstrinnet og den virkelig utuktige omgangen med sannheten begynner. La oss ta noen eksempler:

Historie: ”De snille Nordstatene gikk til krig mot de slemme Sørstatene for å befri slavene” ROFLMAO!!!
Geografi: De helteaktige Oppdagelsesreisende dro ut for å finne ære og berømmelse”! Oj, vi ”glemte” å nevne med det resultatet at de plyndra alt av innfødte. Og OM vi skulle nevne det så ”var de snille, naturfolk som fikk sin kultur voldtatt”. Det måtte Wilbur Smith og Kjell Hallbing til for å fortelle meg sannheten om hva denne ”kulturen” innebar av nådeløse kriger innbyrdes mellom stammene, ekstrem rasisme og f.eks kiowaenes grusomt fantasifulle torturmetoder – gjerne utført av kvinner.
Samfunnsfag: ”Stortinget velges av folket (det er oss det, barn) – og bestemmer lover og regler og hvordan vi skal ha det i landet vårt”
Ja, stemmer! Og de som egentlig bestemmer da? Politiske rådgivere, sekretærer, fagpersoner og under, over og mellomledere i byråkratiet da? Som ingen har valgt – de bestemmer ingenting? Neida, de bare lager saksframstillingene de – som travle politikere knapt gidder å lese før de stemmer.
Videre lærer en at ”Rettsvesenet dømmer de som har gjort noe galt etter at politiet har funnet ut hva som virkelig skjedde” – Eh… her er det noe feil, lærer…. du glemte å si at i de lavere rettsinstanser sover dommeren seg gjennom to framstillinger av en sak og så finner en dom som viser ”gjeldende rettspraksis” – og kopierer den.

Noen veldig få eksempler her – på ”sannheter” som er offentlige løgner i Norge. En skrøner unger huden full om at konflikter ikke kan løses med vold, men noen få år seinere kalles halvparten av ungdommene inn for å LÆRE å løse en konflikt med makt. (Noe en nå helt problemfritt kan reservere seg mot, så det går litt framover)

Alle veit det er slik. Ingen gjør noe med det. Ungdomskull etter ungdomskull lærer dette. Noen oppdager deler av sannheten, andre tviholder på løgnen – noen få tar totalt avstand, og definerer sin egen sannhet ut i fra erfaringer. Men de fleste lar «Sannheten» bli forvaltet og videreformidlet til nye lettlurte generasjoner av Samfunnet som juger jo så det (altså vi) tror det sjøl.

%d bloggere liker dette: