«Så skjer dette!»

Dere har selvfølgelig sett dem! Det begynte på diverse nettsteder for video-snutter. En formel for hvordan du beskriver en video: Den eller de trodde noe – og så skjer det noe som er utrolig – ja, så utrolig at vi faktisk ikke vil tro det. Om vi ser det. Og det gjør vi jo om en oppsøker sånne steder med slikt.

For all del! Det er grei tidtrøyte og mye moro (eller også ekkelt, dumt, latterlig og sikkert fake)
Jeg foretrekker å surfe på gamlemåten på YouTube og hoppe fra link til linke etter EGET valg, men meg om det.

Problemet ligger i at siden denne «du vil ikke tro det» oppskriften har sneket seg inn i seriøse (?) medier som både NRK, VG og andre.
Nysgjerrigheten vår pirres ikke med fengende overskrifter, men kontrollen fratas oss som brukere og vi blir fortalt hva vi ikke skal tro! Vi blir altså provosert til å klikke på linken. Og det er forferdelig irriterende! For det første vil JEG velge SJØL hva jeg vil se på. For det andre er Livet for kort til å lydig høre på hva andre sier du skal gjøre – særlig når de er ute etter å vise fram reklame i diverse former.
Og det bare sprer om seg – enn så lenge er det henvist til noe ned på sidene, men hvor lenge går det før vi ser noe sånt som: «Siv trodde hun hadde budsjettet i havn. Så skjer dette

Så kjære vakre vene riksmedier – hold dere for gode til dette! Det degenererer deres stort sett brukbare nyhetssider til hjernetomt tidsdrap! Dere skal speile samfunnet, engasjere og provosere, men ikke med formen dere presenterer det! Det er billig, dårlig håndverk og ikke noe jeg trodde dere ville kjennes ved!

%d bloggere liker dette: