Sosseunger!

Nei, det er ikke unger av sosialister. Avkom av slike er det for synd på til å gjøre narr av på en fredagskveld…

Men unger som er ruga ut i et fire etasjers reir på de øverste sosiale greinene i bygd og by skal få en omgang nå. Eller iallfall foreldrene deres. Den Fjerde Statsmakt har i noen dager med agurktid først på senhøsten hatt oppslag om at det som selger sammen med bleier og barnemat er merkeklær, samt diverse tilbehør til de videreførte gener.
Her snakker vi f.eks skjerf til vel en og en halv laks. La oss da gripe tak i en rosa tråd av fineste Merino(t)ull og rekke opp dette produktet. Vi har altså et stykke tøy – ikke på noen måte kun berørt av menneskehender, men vevet raskt, effektivt og maskinelt i kilometervis. Deretter kappet opp, muligens sydd litt på av en arbeider under fjerne himmelstrøk, hvis eneste befatning med LO er at han eller hun kanskje har hørt om OL. Og lønna er der etter. Så blir dette pakka og påført en logo. Og da begynner moroa. For sjøl om det koster mer i fargemiddel og stave E-U-R-O-P-R-I-S, så er det likevel langt, langt mer kostbart å kjøpe noe det bare står en D og en G på.

Nå har ikke jeg helt fått med meg hvordan denne forbannede svindelbransjen som pusher mote har greid det, men først tok de gutta. (Pikebarna var lett bytte og var hekta for århundrer siden) Så fikk de halvstor korp til å bli bevisst på at sto det Jean Paul på jakka framfor FELLSKJØPET så ga det mer status – og dro mer damer. Kvinner er som vi veit veldig opptatt av det indre og varige kvaliteter.
Men mer-salg er som kjent det en brolegger veien til helvete med, så etter at voksne og ungdommer i Berlin og på Manhattan var tatt så tok de ungene! Eller foreldrene deres. Unger der alderen måles i måneder og ikke i år driter bokstavelig talt i hva det står på sparkebuksa deres. Et av de få trekkene jeg liker hos unger forøvrig.
Men for å summere opp så har vi altså noen foreldre som er så i overskudd på gryn (eller kredittkort) og så i underskudd på sosial IQ at de kler opp nurkene i en garderobe du får en god bruktbil for.
Nå er jeg i min beklagelige dualisme både konservativ og liberaler – det betyr kort fortalt at folk får gjøre som de vil, men jeg skal har rett til å si de tar feil.
Og det gjør de her. Disse pengene som de betaler for merker, logoer og status burde jo kreves inn og brukes til å administrere fordelingen av innkrevde midler.
Ok, den håper jeg ingen trodde på? For de må selvfølgelig få lov til å kaste bort vanningsanlegg i Sahara, Planfadder-middler og andre gode formål for at minsten skal gi dem Følelsen av Velvære som virkelig eller innbilt status gir.

Men det det IKKE skal få lov til er å bli lurt! Vi har egne organisasjoner – Skepsis f.eks – som bruker mye tid til å avsløre tull og tøys. Det gjelder alt fra aliens med budskap fra Universet, healere av brokk og ulykkelig shærlihet til lykkebringende krystaller til femhundre spenn pr. hekto. Og de burde hogge tak i dette og riste noen. Et klesplagg eller noe som helst annet BLIR ikke mer verdt om det har en spesiell logo! Ja, det kan stå for kvalitet og varighet, men det er ikke tilfelle her. Et fucking skjerf er et fucking skjerf samme hvordan du vrir, vrenger og knyter det!
Den følelsen en skulle få av ettellerannet når baby Soria Moria Hansen-Olzén kravler rundt med ei grønn krokodille i buksebaken er IKKE noe å samle på! Gir dette deg noe så er du i beste fall så grunn i personligheten som en sølepytt i før omtalte Sahara uten vanningsanlegg – eller så er du mentalt skadd! Søk hjelp før barnevernet omplasserer både deg og ungen!

PS. Om jeg skulle ha blingsa på noen navn og deres status innenfor motehierarkiet så vit at det er jeg stolt av!
DS

%d bloggere liker dette: